Selamat berjumpa lagi... rindu kat blog nie.. sorry sebab aku busy sikit tapi aku takkan tinggalkan blog ini dan cuba untuk berkongsi apa yang aku dapat dan untuk kita semua bertukar-tukar ilmu... tadi jam 6 aku bangun nak siapkan buku program untuk program who am i yang akan bermula jumaat ini. risau gak tapi tawakal je la, yang penting dah berusaha....
Hadiah buat peserta program Who am I? |
Ini adalah antara beberapa aktiviti yang telah aku lakukan sepanjang minggu
Persiapan program Who Am I? |
Bengkel Koir |
Seni Rupa |
Agak rumit tetapi menarik itulah yang boleh aku katakan..... jadi janganlah salah tanggap terhadap kaunselor di sekolah.. jangan kerana nila setitik rosak susu sebelangga. Kadang-kadang orang yang kita tak suka itulah yang akan jadi kawan kita. Tengok-tengok dialah yang akan menjadi inspirasi bagi kejayaan kita.
Di sini aku nak share ngan semua rakyat di Malaysia tentang tugas-tugas kaunselor.... renung-renungkanlah bahawa kita semua adalah satu amanah dan berpegang kepada amanah dan perlu menjaga amanah...
- Menyedia rancangan tahunan program dan aktiviti perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling Sekolah
- Mengenalpasti keperluan perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling sekolah melalui kajian keperluan, soal selidik, temu bual dan perbincangan dengan pelajar, guru, pentadbir, kakitangan sekolah, ibu bapa dan bekas pelajar.
- Merancang, mengawalselia dan mengemaskini rekod dan inventori pelajar.
- Mengumpul, menyelia, menyebar maklumat Bimbingan dan Kaunseling kepada semua pelajar melalui sebarang media yang sesuai.
- Mengelola dan melaksanakan aktiviti Bimbingan dan Kaunseling kelompok dan tunjukajar (instructional) yang meransang perkembangan pelajar secara optimum.
- Merancang, melaksana dan mengawalselia perkhidmatan kaunseling individu secara profesional dan beretika.
- Merancang, melaksana, mengawalselia aktiviti kemahiran belajar untuk semua pelajar.
- Merancang, melaksana, mengawalselia serta menilai program dan aktiviti pemberian maklumat sesuai dengan penawaran pakej pensijilan terbuka dan keperluan IPT.
- Merancang, melaksana, mengawalselia dan menilai program dan aktiviti pendidikan pencegahan dadah, inhalan, rokok dan alkohol.
- Merancang, melaksana, mengawalselia dan menilai program dan aktiviti untuk menyedia dan mendedahkan pelajar kepada peluang melanjutkan pelajaran di institusi pengajian tinggi dalam dan luar negara.
- Merancang, melaksana, mengawalselia dan menilai program dan aktiviti perkhidmatan konsultasi dan rujukan berhubung Bimbingan dan KAunseling, Kerjaya dan Pendidikan Pencegahan Dadah.
- Merancang, melaksanakan, mengawalselia dan menilai program dan aktiviti konferens dengan ibu bapa, guru, kakitangan bukan guru dan agensi kerajaan dan bukan kerajaan yang terlibat dalam proses pendidikan dan perkembangan pelajar.
- Membuat penilaian aktiviti, modul, model, instrumen dan pendekatan secara menyeluruh bagi meningkatkan mutu dan profesionalisma perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling.
- Merancang, menyelaras dan menilai sumber dan bahan resos perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling.
- Menjadi urusetia kepada Jawatankuasa Penyelaras Perkhidmatan Bimbingan dan KAunseling.
- Menjadi penggerak utama dalam program latihan dalaman bagi menyebarkan kefahaman dan peningkatan profesionalisma perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling di sekolah.
- Memberi khidmat kaunseling krisis kepada pelajar, guru, kakitangan dan ibu bapa yang memerlukannya.
- Menjadi personel perhubungan/seranta sekoalh dengan agensi-agensi luar yang berkaitan.
- Menjadi ahli jawatankuasa ex-oficio dalam jawatankuasa kurikulum sekolah.
- Menjadi ahli jawatankuasa dalam Majlis Perancang Sekolah, Disiplin Sekolah dan Jawatankuasa Lembaga/Badan Pengawas Sekolah.
- Menjadi penyelaras dalam program mento-mentee sekolah.
- Menjadi Penyelaras dalam program-program pengembangan pelajar seperti kolokium, motivasi, kem jaya diri dan kursus ketatanegaraan.
Nie baru sikit yang kita tahu... yang kita tak tahu????? fikir-fikirkanlah...
No comments:
Post a Comment