Wednesday, February 9, 2011

TOT
(Friendship, Unity and Succeful)
Pada hari ini 31 Januari 2011 iaitu pada hari Isnin, aku telah pulang ke kampung berikutan cuti tahun baru cina. Jadi SELAMAT TAHUN BARU CINA kepada semua yang menyambutnya..



Setelah tiga hari mengikuti program TOT bersama Dr. Aziz Shah dan rakan-rakan B&K sem 5 banyak yang dapat aku pelajari, walaupun terpaksa pulang lewat ke kampung. Rasa sedih juga sebab roomate pun dah balik awal, aku juga yang balik lewat tetapi tak mengapa demi mencari ilmu aku sanggup pulang lewat. Pada hari itu juga, aku mendapat khabar yang jiran aku telah meninggal dunia akibat barah otak. Itulah dikatakan ajal maut semua di tangan Tuhan. Walaupun sekarang kita masih sihat, tetapi kita tidak tahu bila kita akan dipanggil Nya. Al-fatihah buat keluarga Pak Ngah.. Amin..
Bebalik kepada program TOT pula banyak yang ingin aku kongsikan, sambil duduk-duduk di buaian ni hehehe.. buaian baru mak aku beli.. best gak wat keje sambil berbuai.



 Program selama tiga hari tersebut memberikan banyak makna kepada aku, aku rasa bukan sahaja aku, malah aku dapat lihat rakan-rakan yang lain juga nampak perubahannya. Go exstrovert go.. memang best la.
kek semperna 3 tahun exstrovert

 Program yang dikendalikan oleh Dr. Aziz bermula petang jumaat iaitu hari yang aku rasa penuh busy dan meletihkan. Namun aku rasa puas hati kerana semasa program tersebut banyak yang aku pelajari. Pada petang jumaat tersebut, aku telah mempelajari mengenai kuasa minda iaitu menurut Sigmund Freud, terdapat tiga tahap minda manusia iaitu sedar, pra sedar dan bawah sedar. Tetapi hari ini, aku mempelajari mengenai minda pra sedar iaitu minda yang kita tidak sedar bahawa ianya wujud. Ok dapat aku kuatkan lagi di sini, jika kita tidur, kita perasan tak kita tertiondih tangan kita sendiri? Takkan... jadi siapa yang menganggkat dan mengalihnya? Sebenarnya kitalah yang mengalihnya.. Cuma pada waktu itu kita berada di alam pra sedar. Satu lagi contoh, kitakan selalu sahaja hilang kunci dan pada waktu kita solat lah kita akan teringat kembali. Ini kerana pada waktu itu jiwa kita tenang dan kita boleh membawa alam pra sedar kepada sedar jika kita benar-benar cuba menguasai minda kita dengan baik. Baiklah berbalik pula kepada aktiviti semasa program, pada petang itu kami mempelajari kuasa minda dan keyakinan diri iaitu yakin bahawa diri kita sebenarnya mempunyai potensi yang hebat. Terdapat 6 perkara yang ditekankan dalam program ini iaitu niat, audio (sebut), visual (bayang), kinestetik (bersyukur), do my best dan akhir sekali ialah saya insan terpilih. Hanya dengan enam perkara inilah saya rasa sudah dapat menggerakkan program ini. Aktiviti pertama ialah Ice berg yang mana menekankan alam pra sedar yang telah saya ceritakan tadi iaitu bagaimana untuk membawa alam pra sedar kepada sedar. Iaitu mulanya kami telah di ajar satu perkara iaitu bagaimana membengkokkan jari telunjuk dengan menggunakan kuasa minda dan memanjangkan atau menyamakan kedua-dua jari kelingking. Dengar seperti silap mata kan. Tapi inilah kuasa minda dan niat iaitu berdasarkan sebutan dan kita bayangkan yang paling penting niat tidak terpesong dari ajaran Nya. Seterusnya bagi membina lagi keyakinan diri satu modul iaitu modul Who are you? telah dilaksanakan oleh Dr. Aziz. Modul ini memerlukan ketahanan dari segi mental dan fizikal, terutamanya mental. Setelah pembahagian kumpulan dilakukan semua ahli mula melakukan aktiviti Who are you tersebut. Iaitu seorang ahli akan berada bertentangan dengan ahli lain dan sebuah meja diletakkan ditengah. Pada waktu iaitulah ahli-ahli kumpulan akan menjerit who are you? dan ahli yang seorang lagi hanya akan menjerit tiga kata-kata semangat yang telah mereka bina tadi. Kalau saya ialah hebat, cemerlang dan berjaya. Sakit tekak bila kena jerit tetapi hasilnya memang amat menakjubkan iaitu ahli dapat membina kekuatan diri dan mempertahankan kata-kata mereka.
 Pada malamnya pula, kami telah diminta untuk membahagikan kumpulan dan dalam setiapkumpulan tersebut harus ada trademark masing-masing.Ganjaran wang akan diberikan kepada ahli atau kumpulan yang memberikan persembahan yang terbaik. Peserta pertama ialah pelajar lelaki yang dikehendaki membuat gaya yang paling hensem dan kemudian ganjaran wang  telah diberikan kepada pelajar tersebut. Manakala bagi wakil perempuan dan ada juga lelaki, mereka dikehendaki membuat bunyi ayam berkokok yang paling kuat, seorang ketua, penolong, dan imam juga dipilih untuk memperkuatkan lagi kumpulan.
 Dr. Aziz juga memberikan tema bagi setiap kumpulan untuk dipersembahkan. Satu kertas mahjong diberikan dan setiap kumpulan dikehendaki menulis nama kumpulan, logo, lagu kumpulan, gambar ahli kumpulan dan sebagainya. Memang menarik dan penuh dengan makna iaitu, apabila menang, ahli akan diberikan wang iaitu wang contoh jadi bersemangatlah kami untuk melakukannya. Tema rock, nasyid, dangdut dan balada telah dilakukan oleh ahli kumpulan dengan baik. Kesimpulannya di sini ialah, semua ahli mempunyai kebolehan mereka yang tersendiri dan personaliti manusia adalah pelbagai. Jika dahulu kita lihat kawan kita seperti penyanyi nasyid, tetapi hari ini, kita dapat lihat mereka seperti penyanyi rock. Kelihatan semua pelajar nampak gembira dan falsafah bagi setiap aktiviti juga telah dilakukan setelah selesai aktiviti.
Keesokan harinya aktiviti explorace iaitu dinamakan explorace 7. Unikkan namanya, biasanya kita hanya panggil explorace, tetapi aktiviti pada hari ini, menekankan kepentingan 7 itu. Keliru juga mulanya apabila kami kena mencari semuanya 7 dan setiap chek point juga ada 7 perhentian yang perlu kami penuhi. Unsur-unsur alam dapat saya lihat iaitu tanah, bunga, batu, daun, binatang/ulat, barang-barang berharga dan akhir sekali gabungan semua ketujuh-tujuh unsur tersebut digabungkan menjadi satu dan kami dikehendaki membentangkannya. Walaupun penat belum hilang, saya berasa sangat gembira kerana hari ini kami mempelajari banyak erti kawan, menghargai kehidupan dan kepentingan nombor tujuh. Sebelum explorace juga ada terdapat 6 peraturan yang perlu diikuti. Jadi apabila saya mahu lakukan kesilapan, terutamanya makan, saya akan ingat kembali 6 peraturan tersebut iaitu. Ketua adalah autority, Tuhan melihat kita, one for all..all for want, safety first. Dan No junk food. Selepas itu, pemenang bagi explorace telah diberikan ganjaran wang.


Di pendekkan cerita, pada hari ahad merupakan hari penutup program TOT, sebelum tamat, kami sempat membuat satu lagi aktiviti iaitu menggunakan straw dan ubi kentang, yang mana straw hendaklah dicucuk kedalam ubi kentang. Bayangkan bagaimana straw yang lembut mampu menembusi ubi kentang yang agak keras. Di sinilah kita dapat lihat usaha yang keras sangat penting. Saya dapat juga mencucuk kentang tersebut dalam 13 straw, tetapi ada lagi rakan-rakan lain yang mencecah hingga berpuluh-puluh. Jadi apa yang dapat saya simpulkan di sini ialah jika kita berusaha dan tumpukan sepenuh minda kita terhadap sesuatu, maka usaha kita  pasti akan berhasil. Lebih kurang pukul 12 lebih majlis penutupan telah diadakan dan pengiraan wang telah dilakukan dan yang menariknya kumpulan yang mendapat tempat pertama akan diberikan darjah seperti Tun, Dato Sri dan sebagainya. Jadi diharapkan program ini mampu memperkuatkan lagi kami kumpulan exstrovert sem 5.


“Friendship, Unity and Successful”

No comments:

Post a Comment